רישיון מטיס רחפן – מי צריך את זה?

אני נתקל לאחרונה בשאלות רבות בנושא רישיון מטיס רחפן (רב להב), מי צריך את זה? למה זה טוב? איך עושים? מה השתנה בעידכונים האחרונים של רת”א? וכו’, אז החלטתי להעלות את הדברים בקצרה על הכתב, בתקווה שהם יעזרו לאנשים הרבים המעוניינים בנושא .

מי צריך את זה?

 נתחיל בזה, שמי שמטיס את הרחפן (רב להב)  בשביל בכיף, עם חברים, משפחה, בטיולים וכו’, הוא אינו נדרש לרישיון כלשהו. כלומר, רישיון המטיס הוא לא בשביל מטיסים חובבים, חבל על הזמן, חבל על המאמץ וחבל על הכסף. מטיס חובב כן נדרש לשמור על כללי הזהירות הבסיסיים המחוייבים בחוק (250 מ’ לפחות מאזור מאוכלס, עד 50 מ’ מעל הקרקע, לא מעל אנשים, לא בקרבת שדות תעופה או נתיבי טיסה, ובקשר עין בלבד) אך אין צורך בקבלת רישיון רשמי מרשות התעופה האזרחית (רת”א).

אז מי כן? ובכן, בפשטות אפשר לומר, שמי שמטיס את הרחפן לכל פעילות שאינה לצרכי ספורט, תחביב או פנאי, נדרש לפעול תחת מסגרת כלשהי, הנקראת “רישיון הפעלה אווירית” ולהיות בעצמו בעל רישיון מטיס (היתר מטיס רב להב בקשר עין), אותו הוא מקבל לאחר שעבר מבחן/ים ברשות התעופה האזרחית. אפשר לציין שמי שמפעיל רחפנים למטרות מסחריות (למשל חברה להפקת צילומי אוויר שמוכרת את הצילומים ) נדרש גם לרישיון הפעלה מסחרי, אותו מקבלים בהליך קצר ופשוט מול משרד התחבורה; מאידך, מי שמפעיל רחפנים באופן מקצועי, אבל לא מוכר את התוצרת שלו, למשל חברה הנדסית, שמפעילה רחפנים לשימושה הפנימי, אינה נדרשת לרישיון המסחרי אלא לרישיון הפעלה אווירית בלבד.

אז איך עושים את זה?

אז אם אתה מעוניין לעסוק בהפעלת רחפנים (רב להב) לצרכים מקצועיים/ מסחריים, ולהפעיל את הרחפנים בטיסה בעצמך, עליך להיות בעל רישיון מטיס. כיצד עושים את זה? ראשית צריך לעבור מבחן עיוני. באוקטובר 2017 נכנס לתוקף מבחן עיוני למטיסי רב להב במתכונת חדשה, אשר מחליף שלושה מבחנים נפרדים אותם היה נדרש מטיס עבור בעבר. המבחן העיוני החדש, להבדיל מהמבחנים הקודמים, מותאם למערכות כטמ”מ (כלי טיס מוטס מרחוק) מסוג רב להב, והוא כולל שאלות בנושאי ידע טכני, חוקה ומטאורולוגיה. את דרישות הידע למבחן זה ניתן למצוא באתר רת”א.

לנושא הדרכת ההטסה המעשית, יחד עם הלימודים העיונים יש לעבור הכשרה כמטיס המבוצעת על ידי אחד המפעילים האוויריים שברשותו אישור לכך וסיליבוס הדרכה מתאים. עם תום ההדרכה יש להגיש הצהרת מיומנות הטסה ברב להב קטן מאת המפעיל האווירי אצלו בוצעה ההדרכה (לרבי להב במשקל הקטן מ-4 ק”ג אין יותר צורך בביצוע מבחן מעשי ברת”א)  , יחד עם הצהרת בריאות (המחליפה את בדיקת הרופא שהיתה נדרשת בעבר) ולגשת לרת”א לשם קבלת הרישיון.

לרבי להב במשקל מעל 4 ק”ג עדיין נדרש לעבור מבחן הטסה המבוצע על ידי בוחן רשמי של רת”א.

חשוב לציין כי על מנת להפעיל רחפנים באופן מסחרי כחוק, רישיון המטיס אינו מספיק, כאמור, ויש צורך בהוצאת רישיון הפעלה אווירית ומסחרית, בנוסף לכך (על ידי הגוף המתכוון לבצע את הפעילות, בדומה לחברת תעופה המעסיקה טייסים, שניהם צריכים רישיון לכך).

בתקווה שהמאמר סייע לכל המעוניין בנושא.

רן קליינר – האקדמיה לרחפנים בישראל